ZalogujUżytkownikHasło
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum www.Serwis-Truck.prv.pl Strona Główna » Współczesna Technika

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Technika - "Układ ABS" - Informacje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Wojtek35
Kierowca Początkujący
Kierowca Początkujący



Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Kościerzyny

PostWysłany: Wto 16:37, 18 Lip 2006    Temat postu: Technika - "Układ ABS" - Informacje

TECHNIKA - "UKŁAD ABS" - INFORMACJE

Zasada działania ABS – opis ogólny

Główną przyczyną utraty sterowności samochodem podczas hamowania jest zablokowanie jednego lub kilku kół samochodu: koło przestaje się obracać, a różnice sił hamowania na poszczególnych kołach wprawiają samochód w ruch prostopadły do kierunku ustawienia kół samochodu i samochód przestaje być sterowny. By zapobiec temu zjawisku, wprowadzono system zapobiegający blokowaniu (zatrzymywaniu) kół podczas hamowania.
System kontoluje obroty kół podczas hamowania i jeżeli kierowca naciśnie tak silnie na hamulec, że jedno z kół przestaje się obracać, to system ABS zminiejsza na moment siłę hamowania tego koła; jeżeli koło zacznie się obracać, siła hamowania jest ponownie zwiększana. Cykle są bardzo szybkie i oddzielne dla każdego z kół.

Największą siłę hamowania uzyskuje się w momencie, gdy koło hamuje ale jeszcze nie ślizga się; gdy już "ślizga" się, to siła hamowania maleje (patrz współczynniki tarcia statycznego i kinetycznego). Projektanci systemu starają się tak dobrać parametry pracy układu, by pogodzić dwa sprzeczne cele: sterowność samochodu i największą siłę hamowania.

Kierowca mający samochód z systemem ABS wie, że może silnie nacisnąć na pedał hamulca, układ ABS ograniczy siłę hamowania by nie doszło do zablokowania kół i niekontrolowanego poślizgu. I w takich sytuacjach szczególnie u kierowców bojących się ostro hamować z powodu niebezpieczeństwa wpadnięcia w niekontrolowany poślizg, system ABS powoduje skrócenie drogi hamoawania. Ale jeżeli hamowanie odbywa się na zakręcie lub z jakichś powodów samochód porusza się bokiem, to system ABS może prawie całkowicie wyłączyć hamowanie.

System ABS wydłuża drogę hamowania w sytuacjach, gdy na nawierzchni o dobrej przyczepności znajduje się warstwa luźna (np. liście, piasek, śnieg, błoto). W takiej sytuacji zablokowane koła przetarłyby słabą warstwę i nastąpiłoby zwiększenie siły hamowania, a w układzie z systemem ABS koło jedzie po śliskiej warstwie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Matthew_16
Administrator Forum
Administrator Forum



Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Łasku

PostWysłany: Śro 18:09, 19 Lip 2006    Temat postu:

W sumie to dobrze ze zrobiłes takie temat ... Jesli chodzi o sam system to trzeba przyznac ze przez ostatnie kilka lat bardzo sie on rozpowszechinił i na dzien dzisiejszy montowany jest niemal w kazdym nowym aucie osobwym bez koniecznosci wykupywania dodatkowego pakietu ... Podobnie sprawa wyglada w ciezarówkach ... Uwazam ze jest on bardzo przydatny i dosc wyraznie zwieksza bezpieczesntwo ana drodze jesli chodzi o przechodniów jak i kolizje drogowe bez ich udziału ... Laughing To bedzie na tyle ode mnie ... Laughing Czekam na wasze odpowedzi Panowie ... Laughing Pozdrawiam ... Exclamation

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.Serwis-Truck.prv.pl Strona Główna » Współczesna Technika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional




fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Regulamin