ZalogujUżytkownikHasło
Zaloguj mnie automatycznie przy każdej wizycie    
Rejestracja
Rejestracja
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Forum www.Serwis-Truck.prv.pl Strona Główna » Współczesna Technika

Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu
Technika - "Retarder" - Informacje
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Matthew_16
Administrator Forum
Administrator Forum



Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Łasku

PostWysłany: Sob 9:53, 26 Lis 2005    Temat postu: Technika - "Retarder" - Informacje

TECHNIKA - "RETARDER" - INFORMACJE

Układ hamulcowy stanowi jeden z zasadniczych układów wszystkich pojazdów silnikowych. W przypadku samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych ( a także autobusów) stosuje się układy wspomagane pneumatycznie, w których klocki hamulcowe (czasem szczęki hamulcowe) w hamulcach tarczowych są dociskane do tarcz hamulcowych (lub bębnów) przez siłowniki pneumatyczne uruchamiane i sterowane pedałem hamulca. W każdym przypadku podstawowy układ hamulcowy (zwany zasadniczym) musi zapewnić skuteczne hamowanie całego zestawu. Oprócz zasadniczego układu hamulcowego pojazdy są wyposażone w pomocniczy układ hamulcowy (tzw. hamulec ręczny) używany w przypadku awarii układu podstawowego czy też do unieruchomienia pojazdu stojącego np. na pochyłej drodze. Dodatkowym układem hamulcowym jest zwalniający układ hamulcowy zwany retarderem. Służy on do zmniejszenia prędkości pojazdu bez możliwości zatrzymania pojazdu lub jego unieruchomienia na postoju. Stosowanie retardera zwanego również zwalniaczem jest wymagane przepisami prawnymi w krajach Unii Europejskiej (dotyczy on głownie autobusów powyżej 5,5 tony DMC i ciężarowych z przyczepami bądź naczepami powyżej 9 ton DMC). Przepisy określają również skuteczność działania tego typu urządzenia, które muszą zapewnić załadowanemu zestawowi na odcinku drogi o długości 6km i pochyleniu 7% utrzymanie stałej prędkości nie przekraczającej 30km/h. Korzystając z hamulca silnikowego celem zwolnienia prędkości jazdy, kierowca zamyka sterowana pneumatycznie przepustnicę znajdującą się w układzie wydechowym silnika. Obecnie niektórzy producenci wprowadzili nowe rozwiązania, polegające na tłumieniu wypływu spalin z silnika poprzez zmianę luzów zaworów wydechowych. Jednak żadne z dotychczasowych rozwiązań hamulców silnikowych nie posiada takiej skuteczności jak zwalniacze elektryczne czy hydrodynamiczne. W retarderach elektrycznych efekt hamowania wywołany jest poprzez wytworzone pole magnetyczne, które powoduje przyciąganie się wzajemne wirujących tarcz hamulcowych. To z kolei oddziaływuje na hamująco na ruch obrotowy wału napędowego na którym zazwyczaj są zainstalowane hamulce elektryczne. W retarderze hydrodynamicznym - który najczęściej jest omawiany - jako czynnik hamujący wykorzystywany jest dławiony przepływ oleju. W obudowie zamontowane są dwa koła turbiny łopatkowej, z tym że jedno z nich jest ruchome a drugie trwale połączone z obudową hamulca. W czasie jazdy wirnik ruchomy który jest połączony poprzez wał z kołami pojazdu obraca się z prędkością jazdy. Kiedy kierujący uruchomi hamulec (znajdujący się zazwyczaj pod kierownicą) spowoduje wtrysk oleju do przestrzeni międzyłopatkowej hamulca. Olej wprawiony w ruch przez ruchomy wirnik usiłuje pokonać opór łopatek koła nieruchomego co wyzwala siłę hamowania przenoszona na koła pojazdu. Efekt hamowania uzyskiwany w obu rodzajach retarderów nie wykorzystuje tarcia mechanicznego co nie powoduje zużycia części z nimi współpracujących. Skuteczność hamowania retarderem jest uzależniona od prędkości jazdy i stopnia napełnienia olejem przestrzeni międzyłopatkowej obu wirników. Niewątpliwym plusem stosowanych obecnie zwalniaczy hydraulicznych jest osiągnięcie dobrego hamowania również przy niewielkiej prędkości.

Zaletami retarderów są również cicha praca oraz fakt, iż w momencie ich włączenia nie dochodzi do zblokowania kół. Ich włączenie odbywa się w miękki sposób siła hamowania regulowana jest stopniowo. Jak wykazały niemieckie analizy na tamtejszych drogach, ponad 80% hamowań w czasie jazdy może być wykonywanych przy użyciu retardera. A to z kolei pozwala przedłużyć trwałość hamulca zasadniczego. Jeśli chodzi o eksploatację to retarder oprócz terminowej wymiany oleju jest praktycznie nie do „zajeżdżenia”. Niestety jak wszędzie tak i tu nie ma ideałów i są też pewne mankamenty. Tym mankamentem jest ciężar, bowiem retarder waży sobie od 100-300kg ( w zależności od konstrukcji) co z kolei wpływa na obniżenie ładowności pojazdu.

Informacje pochodzą ze strony - [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Matthew_16 dnia Nie 20:09, 02 Kwi 2006, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Rocky_19
Moderator Forum
Moderator Forum



Dołączył: 08 Paź 2005
Posty: 286
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Warszawy

PostWysłany: Nie 12:28, 15 Sty 2006    Temat postu:

Przde wszystki RoadTrain gratuluje Ci pomysłu na taka kategoria bo jest ona naprawde interesujaca i bardzo oryginalna ... Jeszcze chyba na zadnym forum nie spotkalem sie własnie z takim działem dlatego tym bardziej gratuluje Ci pomysłowości ... Laughing Laughing A co do tego całego systemu to uwazam ze jest on naprawde bardzo dobry i bardzo przydatny w jeździe chocby po górach lub po innym bardzo trudnym terenie ... Laughing Laughing Pozdrawiam ... Exclamation

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Matthew_16
Administrator Forum
Administrator Forum



Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Łasku

PostWysłany: Nie 15:50, 15 Sty 2006    Temat postu:

Dziękuje .... Exclamation Wiem ze nie znajdziesz tego na zadnym innym forum o ciężarówkach dlatego nie chciałem sie juz dluzej wzorowac na innych forach tylko wymyślic cos od siebie i tak włąsnie powstał ten dział ... Mysle ze jesli regularnie będziemy w nim pisac to juz wkrótce ten dział bedzie naprawde interesujacy ... Laughing Laughing A powiedz co dokładnie myslisz o tym systemie o którym zamieściłem artykuł ... Laughing Laughing Pozdrawiam ... Exclamation

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wojtek35
Kierowca Początkujący
Kierowca Początkujący



Dołączył: 17 Lip 2006
Posty: 60
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Kościerzyny

PostWysłany: Wto 16:33, 18 Lip 2006    Temat postu:

Hm ... Rolling Eyes Retarder to bardzo dobra zecz w ciezarówkach ... Razz Razz Mozna chamowac nie uzywajac przy tym chamulcow przez ktore niszcza sie klocki a takze tarcze chamulcowe jak i szczotki ktore sa stosowane przy chamulcach bebnowych ... Jesli chodzi o mnie to ja czesto chamuje Retarderem ... Very Happy Very Happy To bedzie na tyle ode mnie ... Czekam na wasze odpowiedzi Panowie ... Odezwe sie niebawem ... Laughing Pozdrowienia dla wszystkich miosników ciezarowek ... Laughing Pozdrawiam ... Exclamation

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Matthew_16
Administrator Forum
Administrator Forum



Dołączył: 25 Lip 2005
Posty: 1042
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: z Łasku

PostWysłany: Śro 18:15, 19 Lip 2006    Temat postu:

Czy ja wiem czy w takim przypadku mozna urzyc sowa "Psuja sie" ... Moim zdanie nie do konca, według mnie znacznie lepiej w tym przypadku posaowaloby sformulowanie zuzywaja sie ... Oczywiscie to prawda, chamowania ciezarówka w taki sposób jest znacznie lepsze ... Hamulce nie zuzywaja sie, co prawda chamowanie w taki sposób nie jest tak wydajne jak tradycyjne metody o ile mi wiadomo, ale przy wolnych predkosciach smiało mozna sie tym posłuzyc ... Laughing To bedzie tyle ode mnie ... Czekam na wasze odpowiedzi Panowie ... Laughing Pozdrawiam ... Exclamation

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.Serwis-Truck.prv.pl Strona Główna » Współczesna Technika Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
iCGstation v1.0 Template By Ray © 2003, 2004 iOptional




fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo

Regulamin